04 mai

Pacientii folosesc social media: cum comunicam eficient si care sunt limitele

Pacientii folosesc social media: cum comunicam eficient si care sunt limitele

Tehnologia, mass-media si internetul fac parte din viata noastra. Cresterea utilizarii retelelor de socializare a generat oportunitati pentru afaceri, marketing si constientizarea publicului general. Fenomenul are efecte si in comunicarea medic-pacient. Care este abordarea corecta, cum maximizam avantajele si reducem riscurile utilizarii social media in comunicarea cu pacientul, iti explicam in acest articol.

Popularitatea retelelor de socializare continua sa creasca, iar demografia arata o tendinta similara in toate categoriile de varsta. In topul utilizarii lor se afla cautarea informatiilor cu privire la sanatate: medici, clinici, diagnostic si tratament, dar si stabilirea unei relatii cu furnizorul de sanatate.

Telemedicina in Romania

Asistenta medicala poate fi asigurata doar prin interactiunea directa cu medicul. FALS.

Practica avea tendinta sa se modifice inainte de pandemia de COVID-19. Disponibilitatea pentru telemedicina – consultatii online, video sau telefonice – si concluzia Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private – PALMED ne arata ca se poate si pe internet sau prin telefon. Potrivit PALMED, 50% dintre serviciile medicale pot fi realizate online.

Implicit, se pot utiliza toate canalele de care dispunem, deci si retelele de socializare. Sigur, exista o limita. Interactiunea din Facebook, Instagram, WhatsApp sau telefon este limitata de necesitatea investigatiilor si analizelor ce se pot face doar in unitatile medicale, fapt urmat uneori de servicii medicale prestate pentru pacient.

Telemedicina si-a dovedit asadar utilitatea in aceasta perioada. Este si motivul pentru care Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale – PALMED solicita un cadru legal pentru acordarea de servicii in acest regim si dupa incheierea starii de urgenta (anuntata pentru 15 mai a.c.). Detalii, aici.

Comunicare medic-pacient pe retele de socializare: avantaje

Pacientii se pot baza pe social media pentru sprijin moral si financiar din intreaga lume in momente dificile. Pot accesa informatii legate de problemele lor de sanatate si despre alte experiente similare. Social media poate servi ca un mijloc eficient de comunicare si cu furnizorii de servicii medicale.

comunicare medic-pacient
sursa: freepik.com

Iata cateva avantaje ale utilizarii social media in comunicarea medic-pacient:

  • situatii de criza
  • constientizare generala si informatii medicale
  • abordare extinsa din partea practicantului
  • suport de la egal la egal

Constientizare generala si informatii medicale

Oamenii folosesc internetul ca mijloc de a se diagnostica si de a solicita ajutor. Desi informatiile disponibile ar putea sa nu fie intotdeauna din surse sigure si credibile, pacientii se grabesc sa caute un tratament rapid.

Social media ofera o oportunitate notabila pentru organizatiile medicale de a sensibiliza cu privire la cele mai cautate probleme de sanatate. Prin difuzarea informatiilor bazate pe fapte si aplicabile, organizatiile medicale pot imbunatati starea generala de sanatate. Mai exact, pot furniza date privind masuri de prevenire eficiente si alegeri mai bune ale stilului de viata.

utilizare social media in relatia medic-pacient
sursa: freepik.com

Pacientii care au nevoie de asistenta medicala pot cauta pe retelele de socializare informatii despre medici, spitale si specialisti. Pacientii anteriori pot oferi recenzii despre experientele si serviciile lor pe social media. Toate aceste cunostinte va pot ajuta sa faceti alegerea potrivita.

Comunicarea medic-pacient: consultatia online

Social media este un instrument excelent pentru a va creste adresabilitatea. Un medic poate aborda un pacient cu un set neobisnuit de simptome si poate ghida catre un consult de specialitate in cel mai scurt timp posibil.

Este esential sa intelegem faptul ca, in cazul in care social media nu este folosita corect, cu onestitate si precautie, se poate dovedi a fi o mare amenintare pentru credibilitatea practicianului si pentru viata pacientului.

Comunicarea online in situatii de criza

Social media s-a dovedit a fi un instrument extrem de eficient in perioadele de criza, oferind informatii intr-un mod rapid. Spitalele si alte unitati medicale pot actualiza cu usurinta informatii legate de activitate si mai ales despre disponibilitate. Un exemplu excelent ar fi momentul in care un dezastru natural a lovit Japonia in 2011. Twitter a fost utilizat in mod activ de medici pentru a actualiza pacientii bolnavi. De asemenea, in 2009, Centrele SUA pentru controlul si prevenirea bolilor au folosit retelele de socializare pentru a educa oamenii despre virusul H1N1.

Social media permite profesionistilor din domeniul sanatatii sa transmita informatii lansate de organizatii precum Crucea Rosie, Organizatia Mondiala a Sanatatii, Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Ministerul Sanatatii sau poate chiar sa aiba continut similar cu cel al mass media.

Cel mai recent exemplu este inca in desfasurare, si anume pandemia generata de virusul SARS-Cov-2. Organizatiile si practicienii din domeniul sanatatii s-au confruntat cu un set de provocari unice. A fost esential sa se creeze constientizare si cunostinte preventive in randul practicienilor de ingrijire a sanatatii si a publicului larg, inclusiv a civililor rezidenti in zonele rurale si indepartate. Au avut nevoie pentru a reduce raspandirea dezinformarii legate de tratament, factorii de risc si prevenire.

Sprijinul oferit prin intermediul social media

Intreaga idee a social media este de a conecta cu oamenii. Atunci cand cineva trece printr-o perioada dificila, doar stiind ca exista o multime de oameni care au trecut prin aceeasi situatie sau care se confrunta cu aceleasi probleme, ofera sprijin emotional pacientului.

Retelele de socializare ofera forumuri pentru utilizatori care sa ajute la clarificarea indoielilor si intrebarilor la care li se raspunde colegilor sau profesionistilor. Multe campanii online au crescut prin intermediul social media si s-au dovedit a fi un succes urias. Probleme precum incetarea fumatului si calatoriile de pierdere in greutate au motivat oamenii din intreaga lume prin intermediul platformelor de socializare sa aleaga mai bine stilul de viata.

Comunicarea medic-pacient prin retele de socializare poate fi rentabila

Site-urile de socializare pot fi utilizate in mod eficient pentru marketing medical si ca platforma promotionala la un cost mai mic comparativ cu alte forme de media. Acestea ofera o oportunitate rentabila de monitorizare si de organizare a serviciilor de asistenta medicala.

Studiile dezvaluie ca social media influenteaza imaginea si vizibilitatea unei organizatii medicale sau a unui spital. Un studiu a aratat ca 57% dintre consumatori au fost influentati de prezenta sociala a spitalului si au ales acele organizatii active pentru a primi asistenta medicala. De exemplu, activitatea puternica a spitalului in social media a contat pentru 81% dintre consumatorii care au ales organizatia pentru tehnologii de ultima ora.

consultatie online
sursa: freepik.com

Comunicarea cu specialisti in domeniu

Personalul medical poate utiliza social media pentru a furniza informatii pacientilor care solicita ajutor medical, dar si altor profesionisti din domeniu. Social media ofera practicienilor medicali instrumente pentru a impartasi mai multe informatii, pentru a discuta politicile de asistenta medicala, pentru a promova politici de constientizare in domeniul sanatatii, pentru a comunica cu publicul si pentru a se conecta cu pacientii, studentii si colegii.

Este nevoie de timp pentru comunicarea medic-pacient in social media

Comunicarea cu pacientul necesita rabdare, energie si, implicit, timp. Pentru ca stim cat de pretios este timpul unui profesionist din sanatate, iti punem la dispozitie o echipa dedicata de oameni cu experienta in PR medical pentru clinici de specialitate, gata sa gestioneze eficient comunicarea medic-pacient in social media.